Beskrivelse
Vores allesammens ikoniske lakridspibe – Skipper’s Pipes – tog før, under og efter sidste års folketingsvalg kampen op mod vores stigende trang til kun at høre os selv tale, og opfordrede danskerne (og alle vores kære politikere) til at stikke piben ind.
For Skipper’s Pipes tror på, at vi alle kan få noget ud af at lytte mere. Det er nemlig let at glide fra hinanden, hvis vi kun hører os selv snakke.
Ved hjælp af breve til samtlige folketingspolitikere, outdoor- og avisannoncering, sampling og en event under Folkemødet mindede Skipper’s Pipes os alle om, at en mulig løsning på tidens store og små konflikter er ganske simpel: Vi skal bare stikke piben ind og lytte. Sådan rigtigt. Til hinanden.
Den holdningsprægede kampagne understregede med succes to ting:
1: Forbrugere er ikke kun interesserede i priskampagner – de vil faktisk gerne brands med relevante holdninger – også selvom disse umiddelbart rækker ud over produktets egentlige funktionalitet, og 2: Det betaler sig at turde mene noget! Med et forholdsvist lille budget sikrede kampagnen både organisk omtale i radio, TV og naturligvis på de sociale medier.
Sådan gjorde vi …
Brev til folketingspolitikere
Op til folketingsvalget sendte vi et personligt brev ud til de danske folketingspolitikere, hvor vi mindede dem om værdien i at lytte til andre. Der blev takket for brevet både offentligt og privat.
Outdoor
Op til folketingsvalget kørte vi en strategisk placeret outdoorkampagne i hovedstadsområdet med billeder, der ledte tankerne hen på fremtrædende danske politikere med piben i munden og budskabet skrevet i ansigtet.
WEBSITE
På kampagnewebsitet uddybede vi baggrunden for kampagnen og gav forbrugerne mulighed for at downloade Skipper’s Pipes’ helt egne samtalereger:
stikpibenind.dk
SAMPLING
Under valgkampen samplede vi piber og budskab i bedste politisk parti-stil. Med piberne fik folk et postkort med budskab og en klistermærke-pibe. Flere steder blev samplingen lukket ned, da folk greb muligheden for at ’stikke piben ind’ på politikerne og sætte klistermærkepiberne på valgplakaterne.







AVISANNONCER / P3
Under valgkampen indrykkede vi helsidesannoncer i landets største aviser. Dette førte blandt andet til omtale af kampagnen i Go’ Morgen P3.
I kampagneperioden kørte vi key visuals fra kampagnen kombineret med Skipper’s Pipes’ samtaleregler. Kampagnen nåede her mere end 1,6 mio. unikke personer og 2,7 mio. visninger.



Folkemødet / TV2
På Folkemødet byggede vi en samtaleboks, hvor folk – der ikke kendte hinanden – kunne sætte sig ind på to bænke placeret overfor hinanden. Reglerne var simple: Den ene række fik piber uddelt, hvorefter de fik muligheden for at stikke piben ind og lytte, mens personer på den anden række fik mulighed for at tale frit om, hvad de måtte have på sinde. Herefter skiftede turen. Samtaleboksen var velbesøgt under hele Folkemødet, og der blev lyttet, mens der blev gnasket i alt 15.000 piber.
Trafikken omkring boksen første til et indslag i TV 2 Nyhederne.